کرکسی بنانم آستراوا: کشته شدن کرکس ها به دلیل تغذیه از طعمه مسموم

کرکسی بنانم آستراوا: کشته شدن کرکس ها به دلیل تغذیه از طعمه مسموم

 کشف جسد کرکس سیاه در یونان

موسسه حفاظت از کرکس ها در شهر زوریخ اعلام کرد در تابستان گذشته به منظور اجرای پروژه بازگشت لاشخورها به طبیعت، سه کرکس سیاه را در حیات وحش بلغارستان رهاسازی کرده اند. این در حالی است که جسد یک کرکس سیاه به نام "آستراوا" از سه کرکس سیاه رهاسازی شده، بعنوان آخرین قربانی مسمومیت غیرقانونی حیات وحش در کشور یونان بتازگی کشف شده است.

 

این کرکس سیاه در باغ وحش Ostrava جمهوری چک در اسارت به دنیا آمد و در جولای 2018 در کوه های "کوتل" کشور بلغارستان رهاسازی شد. او آخرین پرنده از سه پرنده ای بود که کشور بلغارستان را در نوامبر 2018 برای مهاجرت زمستانه ترک کرد و در اوایل ماه دسامبر در جنوب " شبه جزیره پلوپونز" یونان مستقر شد. در همین محل بود که داوطلبان انجمن پرنده شناسی هلنیک در 16 فوریه 2019، آلارمی از فرستنده نصب شده "آستراوا" دریافت کردند که نشان می داد او به مدت سه روز بدون حرکت مانده است.

 

 

هنگامی که جسد بیجان او را کشف کردند، در شرایط وزنی مناسبی بود و باقیمانده غذایی در میان منقارش قرار داشت. بنظر می رسد علت اصلی مرگ او مسمومیت غیرقانونی است که اغلب پرندگان را بلافاصله به کام مرگ می کشاند. بقایای آستراوا جهت آزمایشات بعد از مرگ به آزمایشگاه مرکزی آتن جهت تجزیه و تحلیل سم شناسی منتقل گردید تا علت مرگ او را بر اثر مسمومیت مشخص نمایند. در منطقه ای که "آستراوا" پیدا شد، استفاده از طعمه های مسموم برای کنترل شغالها، روباه ها و سگهای ولگرد شایع است.

آستراوا دومین کرکس سیاه تلف شده مشکوک به مسمومیت است که در هفته های اخیر جسد آن در کشور یونان پیدا شده و مرگ او ضربه ای است به تلاشی که برای بازگرداندن بزرگترین لاشخور اروپا به حیات وحش سراسر جزیره بالکان صورت می گیرد.خبر مرگ او درست چند هفته قبل از رهاسازی 12 کرکس سیاه از مرکز بازیابی حیات وحش اسپانیا به طبیعت بلغارستان منتشر می شود. موسسه حفاظت از کرکس ها سوئیس از همکاران یونانی خود خواستار برخورد قاطع قانونی با مرتکبین این جرم شده اند.                                      

 سخن کارگروه حفاظت از کرکسهای ایران:

هرساله در جهان شمار قابل توجهی از کرکسها در پی تغذیه از طعمه های مسموم، که برای کشتن دیگر موجودات در طبیعت رها شده اند، کشته می شوند. اگر شما مثالی از تلفات کرکسها در پی تغذیه از طعمه های مسموم در کشورمان سراغ دارید، اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید

 منبع: https://www.4vultures.org/


SGP/IRA/CCA-GSI-COVID/2022/08(297)